Tuesday, April 16, 2013

Punca2 saluran tersumbat

Punca2 saluran tersumbat

Punca utama ialah jangkitan kuman samada bakteria, virus, kulat atau trichomonas. Jangkitan lebih sering berlaku pada wanita gemok yang berpotensi kena kencing manis, yang sedang hamil, pakai alat IUD, lepas gugur atau siapa2 saja yang lemah ketahanan atau immunitinya. Wanita yang ada erosion pada pangkal rahim dan ia sering dan berulang kali mudah dijangkiti kuman.

Gambar menunjukkan jangkitan kulat dalam faraj.
Mulai dari jangkitan faraj yang tandanya ialah keluaran keputihan , berwarna kuning atau hijau, gatal dan berbau, kuman akan naik kedalam rahim dan terus masuk saluran fallopian. Disini kuman2 akan membuat kerosakkan dan akahirnya ia tersumbat.

Punca kedua ialah penyakit endometriosis, disebabkan tumpahan darah haid (retrograde menstruation) melalui saluran fallopian ke belakang rahim . Peroses tumpahan ini sering dikaitkan dengan rahim yang jatuh ketulang tonking (retroverted). Darah haid mengandungi darah tisyu endometrium, toksin dan kuman2. Kandungan ini menyebabkan reaksi radangan dan inflamasi yang terok menyebabkan kerosakan saluran fallopian yang akhirnya jadi tersumbat.

Punca2 lain temasuklah tumbuhan fibroids dan adenomyosis


Teknik untuk rawat saluran fallopian yang tersumbat


Rawatan secara Alternatif (AFT)

 

2 comments:

  1. Salam dr, saya nak bertanya berkenaan keputihan. Coz before this memang saya ader keputihan tp x teruk cuma lately keputihan saya bertambah dan berketul2. Ditambah pula seminggu yg lps keputihan saya bercampur darah. Dan stop back to normal dlm 2 days then bila saya bersama suami keputihan berserta darah keluar semula. Untuk pengetahuan dr juga selepas melahirkan ank kedua setiap bulan saya akn senggugut dan sdh hmpir 8 bulan setiap kali period. Setakat ni period saya normal.

    ReplyDelete
  2. Salam dokt..boleh tahu tak mn nak dapatkan Herbal..saya mempunyai masalah tiub block

    ReplyDelete